Ik reis nog altijd veel met de auto. Soms met de trein, maar overwegend auto. De tijd in de auto vind ik heerlijk. Ik denk na over dingen, bel wat mensen, luister naar het nieuws of muziek, allemaal binnen de privacy van mijn eenpersoonscabine. Bovendien is het voor mij sneller: veel van mijn afspraken zijn zeer moeilijk (lees: niet snel genoeg) bereikbaar via openbaar vervoer.

Files en parkeren vormen de obstakels van de hedendaagse automobilist. Ik weet het, ik kan de trein nemen, na de files rijden etc etc etc maar in de praktijk zijn er toch nog vaak afspraken in de ochtend, op plaatsen waar parkeren niet altijd even makkelijk en/of betaalbaar is.

Dus voor diegenen die zich hierin herkennen: een artikeltje over slimmer parkeren.

Parkeerplek zoeken in de buurt van de bestemming

Vaak is het wenselijk – vooral als je door files aan de late kant bent – om direct in de omgeving van je afspraak te parkeren. Hoe kom je daar? Een aantal tips:

  • Veel navigatiesystemen hebben de mogelijkheid om ‘POI’s’ (Points Of Interest of Nuttige Plaatsen) in de omgeving van je bestemming te zoeken. Meestal staan hier ook parkeerplaatsen en parkeergarages bij;
  • Als je een parkeerplaats op gaat die vol is, rij dan eerst snel een rondje en als er geen plek vrij is rij dan hetzelfde rondje nogmaals erg langzaam. Hierdoor vergroot je de kans dat iemand anders zijn auto wegrijdt voordat je er al voorbij bent gereden;
  • Let (vaak in randstad) op de P-Route borden, waarop staat vermeld of de garages vol zijn;
  • Als een parkeergarage vol is ga ik bijna altijd gewoon voor de slagboom staan. Het is nog nooit gebeurd dat ik langer dan 5 minuten heb moeten wachten totdat er een auto uit ging zodat ik erin kon;

Parkeergeld betalen en boetes voorkomen

Ken je het? Je hebt een afspraak die uitloopt en je zit continu op je horloge te kijken omdat de parkeermeter bijgevuld moet worden. Uiteraard enkel als je niet in een parkeergarage staat. Je moet weer naar je auto lopen of je riskeert een parkeerboete. Hiervoor zijn handige oplossingen, zoals betalen met mobiele telefoon. Bedrijven zoals Park-line en Yellowbrick bieden een abonnement aan van ongeveer € 2,50 per maand (Park-line) of € 0,22 – € 0,50 per parkeeractie (Yellowbrick). Hiervoor krijg je een parkeerkaart die je achter je ruit plaatst. Vervolgens kan je je in zeer veel steden (op dit moment bijna alle grote en middelgrote steden behalve Utrecht) aanmelden met je mobiele telefoon door het nummer te toetsen van boven de parkeermeter staat.

Als je terugkomt bel je weer het nummer en meldt je je af. Je betaalt precies het bedrag voor de duur van je parkeeractie. Bijkomend voordeel is dat als je in een gebied staat waar een maximale parkeertijd geldt, je automatisch wordt afgemeld na het verstrijken van de parkeertijd. En dan kan je natuurlijk weer…. de rest kan je zelf invullen.

Als je dan wel met muntgeld op chipknop betaalt bereken dan even vooraf wat het voordeligste tarief is. Als je bijvoorbeeld in een andere stad uit eten gaat en daarna nog iets gaat drinken of naar de bioscoop gaat, is het vaak voordeliger om een avondkaart te nemen dan ‘losse’ minuten te betalen tot 23:00 of 00:00 uur of later.

Ook Tranferia kunnen uitkomst bieden. Deze parkeergelegheden zijn vaak goedkoper dan parkeren in het centrum van de stad en bieden vaak uitstekende OV-verbindingen met het centrum. Klik hier voor een overzicht van alle transferia in Nederland.

Gratis of met gereduceerd tarief parkeren

  • Controleer als je een afspraak hebt bij een bedrijf of het bedrijf niet toevallig eigen parkeerplaatsen heeft. Op die manier kan je voor de deur (gratis) parkeren. Niet geschoten is altijd mis;
  • In veel steden zijn er in woongebieden ook betaald parkeren zones gekomen waarvoor de bewoners een vergunning krijgen. Als je op visite gaat bij een persoon of bedrijf die in zo’n gebied woont, vergeet dan niet te vragen of er een bezoekerskaart is. Met zo’n kaart kan je vaak voordeliger parkeren dan wanneer je het volle tarief zelf zou betalen.

Schiphol parkeren

Als je op zakenreis of vakantie gaat zijn er diverse mogelijkheden om bij Schiphol te komen. Afhankelijk van het tijdstip waarop je vertrekt en de hoeveelheid en samenstelling van reisgenoten (bv kleine kinderen) kan het handiger zijn om met de auto te gaan dan met taxi of trein. Uiteraard is de meest voor de hand liggende tip natuurlijk om een vriend of familielid vragen je/jullie te brengen en op te komen halen, maar dit lukt niet altijd, mede in verband met zeer vroege vluchten etc.

Hoe dan ook, als je op Schiphol gaat parkeren zijn er een aantal opties.

  1. Je parkeert vlakbij de vertrekhal (kort parkeren of bij 1 van de hotels) en betaalt hiervoor relatief veel geld. Tenzij je iemand komt ophalen, dan is dit de handigste optie;
  2. Je parkeert bij Lang Parkeren P3 bijvoorbeeld via Schiphol Smart Parking of P10 Schipholparking en gaat met de bus terug naar de vertrekhal;
  3. Je maakt gebruik van een parking bedrijf in de omgeving van Schiphol. Deze bedrijven (bv QuickParking, Central Parking, TotalCareParking)bieden zeer concurrerende tarieven aan (vaak nog goedkoper dan Lang Parkeren van Schiphol zelf) en sommigen zoals Central Parking hebben zelfs valet parking. Je geeft bij de vertrekhal de autosleutel aan de chauffeur en deze parkeert je auto bij de bewaakte parkeerplaats van Central Parking. En als je weer terugkomt staat hij met je auto op je te wachten.

Handigheidjes

  • Kijk of er ‘blauwe zones’ zijn waarin je met een parkeerschijf kunt parkeren (vaak maximaal 1 of 2 uur);
  • Voor de 3 grote parking providers Park-line, Yellowbrick en Parkmobile is er een iPhone-app beschikbaar die het aanmeldproces vergemakkelijkt door de parkeerzone-code direct op basis van je lokatie op te zoeken: “Betaald Parkeren” (iTunes link). Bovendien gebeurt het aanmelden via de websiteprocedure, niet via SMS of bellen dus dat bespaart telefoonkosten;
  • Geheugenopfrissertje: alle parkeer-verkeersborden nog eens op een rij;

Zie naast deze tips ook nog de website van Parkeren in de Stad voor tarieven, tips en parkeergarages.

Heel graag hoor ik jullie aanvullende tips, trucks en hacks om slimmer te parkeren!

mischa
Chief Psychology Officer (CPO)Grey Matters
Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. Mischa gelooft in de waarde van psychologie voor organisaties en marketingactiviteiten en is bedenker van de titel 'Chief Psychology Officer', waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven.

Persuasion godfather dr. Robert Cialdini zie over Mischa: "During a career of researching and teaching the Principles of Persuasion, I have never encountered anyone who understands better than Mischa Coster how they apply and can be effectively used within Social Media."
Getagd op:                                            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *