Eerder deze week werd door Google vriendelijk aangeboden dat ze mijn Gmail inbox wel wilden gaan managen. Met Priority inbox kan Google voor mij bepalen welke mails belangrijk zijn en welke ik misschien eens kan gaan lezen als ik me verveel. Het systeem achter priority inbox is zelf-lerend, en kan dus voorspellen aan de hand van je gebruik (je traint je inbox) welke van de nieuw binnenkomende mails belangrijk zijn voor je en welke niet.

Gisteren heeft Google tijdens een persconferentie aangekondigd een nieuwe manier van zoeken te introduceren: Google Instant. Tijdens het invoeren van je zoekopdracht worden in real-time resultaten aan je gepresenteerd. Dit begon natuurlijk al tijdens met de introductie van Google Suggestions, waarmee veelvoorkomende zoektermen werden aangeboden in de zoekbalk, terwijl je typt. Maar nu dus al de resultaten zelf. Google claimt met de introductie van Instant voor gebruikers per zoekopdracht 2-5 seconden te besparen. Maar wat betekent het voor het vinden van de juiste informatie? Waarschijnlijk zal je , net als met suggestions, naar bepaalde sites worden geleid omdat veel mensen je hier zijn voorgegaan. Dit is namelijk een van de variabelen waarop het zoekalgoritme van Google is gebaseerd. Het gevaar bestaat dat dit bijdraagt aan WILFen, en reden waarom je bepaalde informatie zocht steeds verder wegdrijft.

Onmiskenbaar dat dit weer effect gaat hebben op de manier waarop wij mensen aan informatieverwerking doen. En het wachten is op de volgende stap, waarin Google dus niet meer voor je zal zoeken, maar de informatie alvast naar je brengt.

Oh nee, dat bestaat al, en dat noemen ze Google Adwords…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *