Vandaag heb ik van Van Duuren Management een reviewexemplaar binnengekregen van het boek “Verleiden op het internet”. Het boek is geschreven door Aartjan van Erkel, zelfstandig internetcopywriter en trainer. Ik ken Aartjan op een paar bijna-ontmoetingen na voornamelijk van online, gedreven door onze gezamenlijke interesse in en toepassing van de psychologie van beinvloeding op online communicatie.

Ik het het boek binnen 1 middag uitgelezen. Aartjan is er met CLICK in geslaagd een zeer leesbaar, pragmatisch boek te schrijven waarbij de theoretische onderbouwing aanwezig doch niet overheersend is. Alle facetten van het ‘verleiden’ op internet worden meegenomen, van de aankomst op de homepage tot het designen van een ‘persuasive’ Call to Action.

Voorbeelden

Het boek staat boordevol met praktijkvoorbeelden van goed werkende en minder goed werkende Call to Action’s en webshops. Voorbeelden van Alternate, SunJets.be, Kras.nl, Vistaprint.nl, Triodos Bank en nog veel meer. De focus is echter wel op websites; er wordt minimaal aandacht besteed aan verleiding binnen bijvoorbeeld social media of de meer technische kant van SEM/SEO.

Boordevol

De inzichten die het boek levert zijn praktisch toepasbaar en kennen een brede theoretische basis in de psychologie, sociologie, cognitieve ergonomie, grafische vormgeving en interaction design. Een van de basistheorieën die ik bijvoorbeeld in het boek herken zijn de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, welke al meer dan 30 jaar de basis vormen voor alle beïnvloedingsprofessionals wereldwijd.

Het boek zit boordevol inzichten en principes die toegepast zijn op online marketing. Zo komen principes van schaarste, loss aversion, wederkerigeheid, interactie, priming, framing,peak-end effect, sociale bewijskracht, commitment en consistentie, usability en taalgebruik uitgebreid aan de orde. Maar ook wordt aandacht besteed aan het opstellen van leesbare (juridische) teksten, rectieformulier conversie, storytelling en motivationele aspecten van het ‘closen van de deal’.

Conclusie

Al met al een goede handleiding en checklist om je website te maken, verbouwen, optimaliseren om meer conversie te behalen! En dat laatste zal zeker lukken als je de inzichten uit dit boek goed toepast 🙂 Wat mij betreft heeft Aartjan dan ook volkomen terecht het label ‘Must-have’ op de cover geplaatst!

mischa
Chief Psychology Officer (CPO)Grey Matters
Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. Mischa gelooft in de waarde van psychologie voor organisaties en marketingactiviteiten en is bedenker van de titel 'Chief Psychology Officer', waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven.

Persuasion godfather dr. Robert Cialdini zie over Mischa: "During a career of researching and teaching the Principles of Persuasion, I have never encountered anyone who understands better than Mischa Coster how they apply and can be effectively used within Social Media."
Getagd op:                                                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *