Google heeft goed gekeken naar Facebook en Twitter. Het lijkt alsof Google+ het ‘best of both worlds’ combineert. Maar, dit veroorzaakt wel wat verwarring onder de (beta) gebruikers die ik tot nu toe gesproken heb en de verhalen en ervaring die ik online gelezen heb. Vragen die steeds vaker gesteld worden zijn:

  • Wat voor kringen maak ik aan?
  • Hoe organiseer ik mensen in kringen?
  • Wat betekent het als ik iemand in een kring zet?
  • Hoe kan ik kringen gebruiken voor communicitie met een select gezelschap?
  • Kan ik mensen uitnodigen voor een kring?

Allemaal vragen die voortkomen uit de gecombineerde functionaliteit die de Google+ kringen afleiden van Facebook Groups, Facebook categorieën en Twitter lists. De Google+ kringen zijn, zoals Mark Zuckerberg (niet geheel onbevooroordeeld) zegt: “Asymmetrisch ofwel eenrichting”. Facebook verzorgt symmetrische sharing tussen vrienden, Twitter verzorgt asymmetrische volging tussen gebruikers, Google+ verzorg asymmetrische sharing tussen kringleden/gekringden. In deze blogpost geef ik een overzicht van hoe de kringen werken en wat je er precies mee kan doen. Ik ga ervan uit dat de lezer al bekend is met Google+ en de kringen.


Wat zijn kringen of circles?

Eigenlijk zijn het niets meer of minder dan lijsten met personen. Deze lijst kan je gebruiken om je informatiestroom (updates, vergelijk Facebook prikbord/wall) te filteren (net zoals bij Twitter lists) maar ook om je eigen updates beperkt zichtbaar te maken. Hierdoor kan je updates over specifieke onderwerpen ook daadwerkelijk terecht laten komen bij diegenen voor wie het interessant kan zijn zonder de rest van je contacten ermee ‘lastig te vallen’. Het probleem hierbij is natuurlijk dat je nooit weet of je update wel bij iedereen in die kring terechtkomt (wat het systeem qua design een beetje impliceert) omdat enkel die contacten uit jouw kring(en) je update te zien krijgen die jou ook ‘gekringd’ hebben. Dit is een nadeel, bij Facebook weet je zeker dat jouw berichten ook op de wall van jouw vrienden verschijnen (althans, standaard, dus niet in geval van blocken etc). Vergelijkbaar met het following/follower model van Twitter.

Wat zijn kringen of circles niet?

Kringen zijn – in tegenstelling tot Twitter lists, als je dat zo instelt – niet zichtbaar voor diegenen die erin zitten. Op deze manier ben je dus vrij in het kiezen van titels voor je kringen, je zou bijvoorbeeld een kring ‘irritante personen’ kunnen maken :-). Onderstaande video van Google is illustratief:

Zie ook mijn artikel over de feedback-waarde van Twitter lists. Kringen zijn ook geen groepen. Groepen impliceren lidmaatschap van het groepslid en in dit geval is het geen keuze van een gekringde om in de kring te zitten. De actie ligt dus bij de kringeigenaar, niet bij de gekringde. Groepen kunnen bovendien publiek zijn, kringen (nog) niet.

Typen kringen & je contacten indelen

Op moment van schrijven is er maar 1 type kring: onzichtbaar. Sterker nog, in de ‘Google+ instellingen’ onder ‘Profiel en privacy’ staat geschreven ‘Namen van kringen worden nooit openbaar gemaakt’.

Iedere contactpersoon kan ik meerdere kringen zitten maar moet in minimaal 1 kring zitten. Zo kan je een kring voor de familie maken maar kan je deze familieleden ook in je kring ‘standaard’ zetten zodat je ‘standaard’ updates ook bij je familie terechtkomen. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om iedere contact maar in 1 kring te plaatsen en dan per update verschillende kringen te selecteren, in dit geval zou dat dan ‘standaard’ en ‘familie’ zijn. Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het lijkt handig om een ‘grote’ kring te maken met het gros van je contactpersonen erin, en dan een aantal specifieke kringen met subsets van deze contactpersonen. Daarnaast lijkt het ook handig de standaard kring ‘Volgen’ te gebruiken, voor personen die je niet persoonlijk kent maar die je wel wilt volgen. Dit is dan vergelijkbaar met Twitter.

Niemand weet van elkaar in welke kringen ze zitten. Volgens Mark Zuckerberg van Facebook hadden de kringen dan ook beter ‘secret circles’ kunnen heten. Verderop in deze blogpost iets meer over ‘public circles’.

Informatie delen met kringen

Als je op Google+ ook daadwerkelijk zelf informatie, foto’s, video’s etc gaat delen, kan je per update kiezen voor wie deze update zichtbaar is. Standaard is dit de laatst gekozen optie.

Er zijn hierbij vier smaakjes:

  1. Persoonlijk (enkel met 1 of meerdere specifieke personen, ongeacht of ze door jou gekringd zijn)
  2. Beperkt (enkel voor 1 of meerdere specifieke kringen)
  3. Uitgebreid (specifieke kringen en hun vrienden – jouw 2e graad netwerk)
  4. Publiek (iedereen die jou ‘gekringd’ heeft of die je profiel bezoekt).

Mogelijkheden van kringen en toekomst

Op dit moment zijn kringen niet zichtbaar. De potentie van deze kringen is echter nog veel groter indien er ook zoiets als zichtbare en publieke kringen komen

Zichtbare kringen zijn kringen waarvan de gekringden direct voor nieuwe leden beschikbaar zijn. Het zijn dus kringen die voor alle gekringden identiek zijn. Deze kunnen erg goed gebruikt worden voor interne communicatie, projectcommunicatie etc. Op deze manier zouden de kringen zelfs een bedreiging voor systemen zoals Yammer kunnen vormen.

Publieke kringen zijn kringen met een bepaald interessegebied of van een bepaald merk, vergelijkbaar met Facebook Pages. Hierbij zou je nog kunnen overwegen om het eigenaarschap centraal te houden bij de ‘oprichter’ van de kring en hierbij ook publicaties anders in te richten. Bijvoorbeeld, updates van de kring eigenaar (bv een merk) komen in de timeline van alle kringleden (ik heb het hier nu bewust over kringleden en niet gekringden omdat de actie om in de kring terecht te komen nu expliciet bij de kringleden ligt, dus niet lijdend voorwerp) terecht, waarbij kringleden niet kunnen publiceren naar ‘alle’ andere kringleden, maar wel kunnen reageren op updates van de eigenaar. Hierbij zijn uiteraard verschillende smaakjes en configuraties mogelijk.

Nieuw werkwoord?

kring·en kringde, h gekringd iemand toevoegen aan een Google+ kring: ik zal jou even ~ zodat ik op de hoogte blijf van waar je mee bezig bent

mischa
Chief Psychology Officer (CPO)Grey Matters
Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. Mischa gelooft in de waarde van psychologie voor organisaties en marketingactiviteiten en is bedenker van de titel 'Chief Psychology Officer', waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven.

Persuasion godfather dr. Robert Cialdini zie over Mischa: "During a career of researching and teaching the Principles of Persuasion, I have never encountered anyone who understands better than Mischa Coster how they apply and can be effectively used within Social Media."
Getagd op:                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *