Onlangs ben ik door Elles Verheijen van Metro geinterviewd over asociaal gedrag in de media, naar aanleiding van de release van de New Kids film

 Waarom is asocialiteit zo succesvol?

Asociale figuren doen het goed op televisie en het witte doek. In 1986 waren er al de Flodders die iedereen   shockeerden met hun gro­ve taalgebruik en ordinaire uiterlijk. Daarna volgden onder an­dere de Tokkies, Oh Oh Cherso en momenteel natuurlijk New Kids. De film New Kids Turbo heeft in het openingsweekend al bijna anderhalf miljoen euro op­gebracht.

De Brabantse mannen vechten, schelden en zuipen erop los, maar waarom is dat nou zo grappig?

Hier de link: http://www.metronieuws.nl/entertainment/waarom-is-asocialiteit-zo-succesvol/SrZjln!AA9h85PwTSAh/

En vast een paar soundbites:
” Volgens mediapsycholoog William Rice is die tegenstrijdigheid [tussen echte leven en gemedieerd] te verklaren doordat televisie als medium een veilige afstand creëert. “Er zijn geen gevolgen voor de kijker, maar die is wel nieuwsgierig naar andere subculturen”

“Worden we dan zelf ook asociaal door het kijken naar dergelijke programma’s? Rice denkt van niet. “We zullen het gedrag niet direct kopiëren, maar er kan wel verharding optreden.” We worden dus steeds minder gevoelig voor asociaal gedrag.”

“Wat als asociaal wordt be­stempeld, verandert mee met de heersende normen in de maatschappij en is daarom telkens weer anders.”

En nu maar wachten wat de opvolger van Big Brother (Endemol/SBS) ons zal gaan brengen…
Zie ook: www.jaikwilmeedoen.nl

William Rice

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *