Ga nu snel, naar [bedrijfsnaam] punt nl!
Iedereen kent dit type reclame wel; het blijft redelijk ‘hangen’. En dat is natuurlijk wat bedrijven en hun merken willen: dat de boodschap blijft hangen. Maar dat is onderbewust niet het enige dat gebeurt met rijmende boodschappen…

Wetenschappelijk onderzocht

Onderzoek aan McGlone & Tofighbakhsh heeft aangetoond dat boodschappen die rijmen als meer ‘waar’ worden beschouwd dan hun niet-rijmende varianten. De proefpersonen kregen een aantal boodschappen te zien en moesten deze beoordelen op de mate waarin de boodschap de werkelijkheid weerspiegelde. De boodschappen zelf bevatten dezelfde informatie, maar op zowel rijmende als niet-rijmende manier gepresenteerd. Een van de boodschappen was deze:

Extant rhyming aphorisms in their original form (e.g., “What sobriety conceals, alcohol reveals”) were judged to be more accurate than modified versions that did not preserve rhyme (“What sobriety conceals, alcohol unmasks”).

Rijmende zinnen hebben een hoger verwerkingsgemak, kunnen dus makkelijker door de hersenen worden verwerkt, dan niet -rijmende boodschappen. En het brein interpreteert de mate van verwerkingsgemak als een indicator voor de ‘waarheidsgetrouwheid’ van de boodschap.

Voorbeeld: RIVM

In het kader van preventieve gezondheidszorg ben ik bij enkele organisaties en initiatieven betrokken (jeugdzorg 2.0, NISB, GGD Midden-Nederland) die als doelstelling hebben mensen gezonder te laten leven en ziekte-overdracht te voorkomen (preventie). Het RIVM heeft hiervoor veel campagnes ontwikkeld en gebruikt rijm met grote regelmaat in hun materialen en slogans. Het resultaat is een ‘catchy’ slogan die in alle uitingen wordt verwerkt. Een aantal voorbeelden:

 

Kennen jullie nog andere boodschappen die rijmen en hierdoor waarschijnlijk effectiever zijn dan niet-rijmende varianten of concurrenten?

mischa
Chief Psychology Officer (CPO)Grey Matters
Mischa is mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. Mischa gelooft in de waarde van psychologie voor organisaties en marketingactiviteiten en is bedenker van de titel 'Chief Psychology Officer', waar inmiddels meerdere organisaties invulling aan hebben gegeven.

Persuasion godfather dr. Robert Cialdini zie over Mischa: "During a career of researching and teaching the Principles of Persuasion, I have never encountered anyone who understands better than Mischa Coster how they apply and can be effectively used within Social Media."
Getagd op:                                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *